Monday, May 15, 2017

අබුද්ධස්ස කාලෙට ධර්මය වනගත වේලු!






පොලොන්නරු යුගයෙන් පසු විදේශ ආක්‍රමන හේතුවෙන් රටේ සාමය පිරිහී ගියා. පොඩියෙන් හරි දීප්තියක් තිබුනේ දඹදෙනි යුගයෙදි, කුරුණෑගල යුගයෙදී පන්සිය පනස් ජාතක පොත් වහන්සෙ සම්පාදනය වනවා. කෝට්ටේ යුගයත් අභ්‍යන්තර ආරාවුල්, රටේ එක්සත් බව සාමය අදටත් අභියෝගයක්.
අනුරාධපුර රාජධානිය අවුරුදු දහසකටත් වඩා පැවතුනා. රටේ සමෘධිමත්ම යුගය. එදා තෙරවාදයේ මූලස්තානය වූ මහා විහාරයට රුවන්වැලි සෑය , ජයශ්‍රීමහාබෝධිය ආදීය, ලෝවාමහාපාය ආදිය අයත් විය.
මහාායානයේ මූලස්තානය ලෙස පැවැති අභයගිරිය ජ්‍යාත්‍යන්තර කීර්තියක් දැරූ අධ්‍යාපන ආයතනයක් විය. චීනයට පවා ධර්මදූතයින් ගියබව සදහන්ය. - දේවසාරා මෙහෙනින්වහන්සෙ.
මහායානයේ මූලික කෘතියක් වන ලංකාවතාර සූත්‍රයේ එදා ලංකාවේ අතීත තොරතුරු හා කාර්‍ය්‍යභාරය දැක්වේ.
මහායාන අභියෝගයට - විමුක්ති මාර්ගයට - තෙරවාදී පිලිතුර වූයේ - විසුද්ධිමාර්ගයයි.
ලංකාව යටත් විජිතයක් වූවාට චීන, කොරියන්, බුරුම ආදී රටවල් පූර්ණ ලෙස යටත් නොවුන බැවින් පෙර සිට රැගෙන ආ සම්ප්‍රදායයන් සුරැකිනි.

තෙරවාද සම්ප්‍රදාය ධර්මය රැකගැනීම තම ප්‍රමුඛ කාර්යය ලෙස සැලකූ අතර, මහායානය යාවත්කාලීන වෙමින්, නව අභියෝගයන් සොයා ගිය ප්‍රතිසංස්කාරණ වාදීන් වූහ. ජපන් zen එවන් වූ කාලීන නවතාවකි.
ටිබෙටය දැනුම රඳවාගත් භාන්ඩාගාරයකි. එහි සෑම සම්ප්‍රදායකටම අයත් කෘති වල පරිවර්තන සුරැකී තිබුනි. චීන හා ටිබෙට් පරිවර්තන හා සැසඳීමෙන් තෙරවාදී ත්‍රිපිටකයේ ඉපැරනි බවත් පූර්ණ බවත් තහවුරු විය.
මහායානිකයින් අන් සම්ප්‍රදායයන් ගැන අතීතයේ සිටම උනන්දුවිය. ෆාහියන් ආදී චීන භික්ෂූන් ලංකාවට පවා ධර්මය සොයා පැමිනඇත.
මහායානිකයින් නූතන විද්‍යාත්මක අදහස් හා මත ධර්මානුකූලව වටහා ගැනීමේ රුසියෝය. බටහිර ද්විකෝටික (බූලියන්)(0 1) තර්ක ක්‍රමය මත චින්තනය මෙහෙයවන විට, පෙරදිග චතුස්කොටිකයටත් නොවන (Fazey) තර්කනය ප්‍රිය කරයි. එබැවින් නූතන ක්වොන්ටම් සංකල්ප පවා ධර්මානුකූලව වටහාගැනීමේ නිපුනතාවක් ඔවුන් සතුය.
ඇත හා නැත යන අන්ත ඉක්මවූ, මධ්‍යයද ඉක්මවන්නාවූ, පටිච්චසමුත්පන්නවූ, සම්මුති හා පරමාර්තවූ, කාලිකය තුලින් අකාලික වන්නාවූ, මජ්ජිමාපටිපදාවක් තුලින් එකම මාර්ගයක් පනවන්නාවූ, වෙනස් නොවන ඒකාන්ත සත්‍ය ලෙස චතුරාර්‍යසත්‍ය දර්ශනය අවසන් කොට අැත්තාවූ, විමුක්තිය ජිවිත කාලය තුලම ප්‍රත්‍යක්ෂකට යුතුවූ, ජීවන ක්‍රමයක් ඔවුන් සතුය.
සංසාරය පවතිනුයේ අවිද්‍යාවක් මත නම්, විද්‍යාව උපදවාගැනීම සඳහා විප්ලවකාරී චින්තනයක් අත්‍යවශ්‍යය සාධකයකි. එබැවින් එම අභියෝගයට මුහුනදීමේ හැකියාව ඇති ජනතාවක් සිටින සංස්කෘතියකින්ම රහතුන්බිහිවනු ඇත.
අනුරාධපුර යුගයේදී රහතුන් ගෙන් පිරී පැවතුන බව ඉතිහාස ගතව ඇත. එබැවින් නුදුරු අනාගතයේදීද ඉතිහාසය නැවත සිදුනොවේ යැයි කිව හැකිද?

Sunday, May 14, 2017

චිත්තය සිත මනස සිතිවිලි විඤ්ඤාණය

අලංකාර මල් සැරසිලි වලින් යුත් සාරියක්, බුමුතුරුනුවක් වැන්නක් ගැන සිතන්න.
මෙහි මල් ආදී රටාවන් සැබෑවටම ඇති ඒවා නොව ඒ දෙස බලන්නා අනුව තිබෙන්නාක් මෙන් පෙනෙන රටා පමනි.
සැබෑ ලෙසම ඇත්තේ නූල් වැනි කෙඳි පමණි.
කෙඳි වල මල් නොමැත. මල් වල කෙඳි නොමැත.
නිරීක්ෂකයෙකු නැති විට මල් නැත. ඇති විට ඇත.
මෙම න්‍යාය සෑම තැනම සෑම මට්ටමකටම පොදුය.
ඉලෙක්ට්‍රෝනයකට පවා.
සියල්ල පුද්ගලයාට නිරීක්ෂනයට සාපේක්ෂකව පවතී.
නිරීක්ෂකයා අහේතුක නොවේ.
නිරීක්ෂනය ඇති තැන නිරීක්ෂකයා බිහිවේ.
මෙය අනෝන්‍ය ක්‍රියාකාරිත්වයකි.

 







චිත්තය සිත මනස සිතිවිලි විඤ්ඤාණය
යන මවායේ මතකය ඇත්තේ කොහේද ? මොලේද ? මොලයට තදපහරක් වැදුණු විට හෝ හෙලවීමක් වූ විට මතකය ටික වේලාවකට හෝ අවුල්වන්නේ ඇයි ? නිර්වින්දනය කලවිට චිත්තය සිත මනස සිතිවිලි විඤ්ඤාණයට මොනවාද වෙන්නේ ? ධර්මානුකූල පිළිතුරු ලබා දෙන්න ( චිත්තය සිත මනස සිතිවිලි විඤ්ඤාණය යන වචන වල සමානකම් අසමානකම් පහදන්න) ස්තූතියි.

---------------


සෑම ක්‍රියාවක් ම තවත් ක්‍රියා සමඟ බැඳී පවතී.
එකිනෙක පරිවර්තනය වෙමින් පවතී.
අප සිත යැයි සලකන ක්‍රියාවද මෙසේ පරිවර්තනය වෙමින් පවතින්නකි.
කර්මසිත් හා විපාකසිත් වශයෙනි. තවද,
විඤ්ඤානය හා නාමරූප වශයෙනි.
අනොන්‍යව ප්‍රත්‍ය වෙමින් පවතී.

මෙම ක්‍රියාවලිය පදනම කොටගෙන ප්‍රපංච වීමක් හෙවත් වැඩීයාමක් සිදුවේ.
විඤ්ඤානයේ වැඩීයාම පටිච්චසමුත්පාද අංග අනුව විස්තර වේ.

විඤ්ඤානයේ(කර්ම) සිඳීයාම මාර්ගය වැඩීමෙන් සිදුවේ.
එමගින් සසරින මිදේ.

චින්තනය සඳහා මොලයත් හැඟීම් සඳහා හදවතත් ප්‍රත්‍යවේයැයි සිතමු.
කය ඇසුරින් සිතත්, සිත ඇසුරින් කයත් අනෝන්‍යව ප්‍රත්‍යවේ.
මනෝමය කය (මනෝකාය) යන සංකල්පය ඉහත ගැටලුව ලෙහාගැනීමට උපකාරීවේ. හදිසි අනතුරු ආදියට ලක්වී මෑතක නැවත ප්‍රතිසංධිවූවිට අතීත සිදුවීම් මතක් කලහැකි වන්නේ මනෝකාය ඇසුරින් සිත පැවතුන බැවිනි.
විඤ්ඤානය ඇසුරුකොට සිත පවතින බව දහමේ සඳහන්ය.
කය මලවිට සියල්ල අවසන් නොවන්නේ එබැවිනි.

නිර්වින්දනය කලවිට හෝ තදනින්දේදී මනස අක්‍රියවී තිබිය හැකි අතර,
මනෝකාය ඇසුරේ පවතිමින් සිරුරින් බැහැරවද පවතිය හැක.